Peter Graafmans is een zeer ervaren onderwijsmanager. Gedurende een 35 jarige managementervaring heeft hij scholen voor basisonderwijs opgericht en uitgebouwd, maar ook gereorganiseerd in o.a. achterstandswijken.

Hij voerde in de jaren 80 van de vorige eeuw het project "experimentele basisschool" uit en werd landelijk bekend door de buurtgerichte projecten.

Daarnaast was hij eind jaren 70 één van de mede-heroprichters van het Daltondonderwijs in Nederland. In die hoedanigheid stond hij aan de basis van de invoering van kind-gericht maar ook opbrengstgericht onderwijs.

Vanaf 2000 werd ervaring opgedaan op landelijk managementgebied in de functie van ambtelijk secretaris Nederlandse Dalton Vereniging.
O.a. middels een post-doctorale opleiding aan het befaamde TIAS/NIMBAS van de Universiteit van Tilburg werd de NDV vanuit haar eigen kenmerken en doelstellingen georgansieerd en uitgebouwd.

Sinds 2003 bouwde hij samen met een team van medewerkers het openbaar basisonderwijs in West-Brabant via talloze fusies uit tot een middelgrote organisatie die van volger op veel terreinen toonaangevend werd.

Hij is zeer creatief in denken en doen, energiek en resultaatgericht en heeft naast beleidsinvoelende competenties ook het vermogen om samen met belanghebbenden, projecten vanuit een idee te realiseren tot een realistisch resultaat met een groot draagvlak.